Afgelopen week, van 26 mei tot en met 2 juni, verwelkomde het Maartenscollege ruim veertig leerlingen uit de Catalaanse plaatsen Moià en Avinyó. Tijdens de Catalaans-Nederlandse uitwisseling verbleven zij bij gastgezinnen van onze vwo 3-leerlingen en maakten ze kennis met het Nederlandse schoolleven en de regio Groningen. De uitwisseling bood onze leerlingen de kans om zich te ontwikkelen in een internationale context en nieuwe vaardigheden op te doen door samen te werken met hun leeftijdsgenoten uit een ander land.

Groningen ontdekken en kennismaken met Nederland

Tijdens de eerste dagen ontdekten de leerlingen Groningen. Tijdens een spel en een programma in de binnenstad maakten de leerlingen kennis met de stad. Ze bezochten het dak van het Forum en beklommen de Martinitoren. Voor veel leerlingen was het bijzonder om hun eigen leefomgeving eens door de ogen van buitenlandse leeftijdsgenoten te bekijken.

Naast culturele activiteiten was er ook volop ruimte voor sport en ontspanning. Dat gebeurde onder fantastische omstandigheden, want de temperaturen liepen gedurende de uitwisselingsweek flink op. Tijdens het voetbaltoernooi werd dan ook fanatiek gespeeld én flink gezweet. Ook een bezoek aan openluchtzwembad De Papiermolen mocht niet ontbreken. Sport bleek opnieuw een universele taal!

Maartens Haren uitwisseling Catalonie
Maartenscollege uitwisseling
rondvaart Amsterdam

Nieuwe vriendschappen en onvergetelijke ervaringen

Ook buiten schooltijd werd er veel samen ondernomen. Door een week lang op te trekken met hun gastgezin leerden de leerlingen elkaar steeds beter kennen. Een van de hoogtepunten was de gezamenlijke discoavond, waar de Nederlandse en Catalaanse leerlingen samen een gezellige avond beleefden.

Natuurlijk mocht ook een bezoek aan Amsterdam niet ontbreken. Samen verkenden de leerlingen de hoofdstad en maakten zij kennis met enkele bekende bezienswaardigheden, zoals een rondvaart door de grachten en de attractie This is Holland. Voor veel leerlingen vormde het bezoek aan Amsterdam een van de highlights van de week.

Aan het einde van de week werd afscheid genomen. Hoewel de uitwisseling voorbij is, blijven de herinneringen en contacten bestaan. Voor veel leerlingen was deze week niet alleen een kennismaking met een andere cultuur, maar ook een kans om zelfstandiger te worden, hun horizon te verbreden en nieuwe vriendschappen op te bouwen.

We kijken met trots terug op een zeer geslaagde uitwisseling en we willen dan ook iedereen bedanken die hebben geholpen om deze week mogelijk te maken. Internationale ontmoetingen zoals deze laten zien dat leren niet alleen plaatsvindt in het klaslokaal, maar juist ook daarbuiten.